Hoe milieubewust autorijden toch leuk kan zijn…

Onlangs ben ik in de gelegenheid gesteld om een proefrit te maken in een Tesla Roadster.

Een Tesla Roadster is een auto die is gebouwd op basis van de Lotus Elise met als onderscheid dat de aandrijflijn 100% elektrisch is. Zoals de meesten van mijn collega’s wel weten ben ik een behoorlijke petrolhead. Ik was daarom op voorhand redelijk sceptisch.

Deze auto weegt 1200 Kg.  Daarvan is ongeveer de helft afkomstig van de batterijen en de andere helft bestaat uit lichte materialen zoals aluminium en koolstofvezel (carbon fiber). De elektromotor  is niet veel groter dan een voetbal en levert 265 PK.

Even een paar algemene technische feiten op een rijtje:

  • Een elektromotor heeft een relatief hoog koppel.
  • Een elektromotor heeft een relatief laag vermogen.
  • Koppel is met name bij het optrekken uit stilstand relevant.
  • De topsnelheid van een auto wordt voornamelijk bepaald door het vermogen i.c.m. de luchtweerstand.
  • Het verbruik van een auto is bij het optrekken relatief hoog.
  • Het verbruik van een auto neemt sterk toe bij hogere snelheden.

Bij hybride auto’s kan dus door het gebruiken van een elektromotor, het verbruik tijdens het optrekken omlaag gebracht worden. Als de auto eenmaal rijdt dan wordt de benzinemotor bijgeschakeld om het benodigde vermogen te leveren. Bij hogere snelheden neemt de luchtweerstand en daarmee dus ook het verbruik enorm toe. Dus veel vermogen in een verbrandingsmotor leidt tot een hoog verbruik.

Deze technische feitjes hebben er toe geleid dat milieubewust rijden behoorlijk saai is. Hard optrekken kost veel brandstof en hard rijden ook en dragen eigenlijk alleen maar bij aan sportief rijgedrag (vind ik wel belangrijk!). Ik rij zelf in een 2 liter turbo diesel met 177 PK. Deze heeft, bij normaal gebruik een verbruik van 1:17.  De Prius heeft in de praktijk een verbruik van 1:18 (dit wijkt 25% af van de opgegeven fabriekswaarde). Het verschil is dat de diesel binnen 7,6s op 100 Km/u zit waar de Prius er 11 seconden over doet.  Dus voor de rijervaring is een hybride niet interessant en voor het milieu hoef je dus ook niet in een hybride te rijden. 14% bijtelling in plaats van 25% is natuurlijk wel interessant maar dit staat naar mijn mening niet in verhouding tot het daadwerkelijke verbruik van deze auto’s in vergelijking met de zuinige diesels.

En toen was er de Tesla! Deze auto is begrensd op 200 Km/u. Dit is niet omdat de auto niet harder kan maar omdat de batterijen anders heel snel leeg zouden zijn. De topsnelheid is echter niet heel belangrijk omdat we niet in Duitsland wonen. Het optrekken in deze auto is echter fenomenaal te noemen. Ik heb nog nooit in een auto gereden die zo snel van zijn plek komt. Het maximale koppel is onmiddellijk beschikbaar en het optrekken gaat geweldig lineair. Er is maar 1 versnelling dus je kunt je volledig concentreren op het (onbekrachtigde) sturen van de Tesla. Het gewicht van de batterijen gaat wat ten koste van het bochtengedrag maar de auto is nog altijd erg sportief. Ik woon in Utrecht dus met een bereik van 200 Km heb ik het grootste deel van Nederland wel gehad. Als er bij kantoorgebouwen laadpunten komen dan is dit voor mij goed te doen.  

Voor vakanties past het inderdaad niet. Bij mij staat de auto overigens meestal gewoon voor de deur als ik (met het vliegtuig) op vakantie ga dus dat is ook niet echt een punt. Deze auto kost nu nog 100.000 Euro dus de kans dat ik nu daadwerkelijk een Tesla ga leasen is te verwaarlozen (+/- 3000 Euro per maand). Voor hetzelfde bedrag koop je een hele dikke BMW. Dat is mijns inziens ook niet de reden waarom de leasemaatschappij deze auto’s beschikbaar heeft gesteld voor proefritten.

Het punt dat hier gemaakt wordt is dat milieubewust autorijden best leuk kan zijn en dat is gelukt. Als nu de kosten nog omlaag gebracht gaan worden dan is elektrisch rijden een realistisch alternatief geworden. Ik zie de toekomst van de milieubewuste auto daarom met vertrouwen tegemoet en ben erg benieuwd naar de volgende generatie van betaalbare elektrische voertuigen.

Leave a Reply

